Meer informatie
‘Shelter’ is de titel van een recent werk van Toon Berghahn (Amsterdam 1970). Als een verwijzing naar een toevluchtsoord dat bescherming biedt tegen dreigend onheil. De ogenschijnlijk herkenbare en vertrouwde ruimtes die Berghahn verbeeldt zijn echter tegelijkertijd vervreemdend en verontrustend. Menselijke aanwezigheid wordt slechts gesuggereerd door de sporen daarvan: schilderijen, boeken, een stoel, een schilderezel, verfklodders op een muur. Het etherische licht dat binnenvalt versterkt een gevoel van desolaatheid en melancholie maar is tegelijkertijd troostrijk. In zijn recente landschappen zien we eenzelfde dubbelzinnigheid. Door het inzetten van alle denkbare schilderkunstige middelen, variërend van perspectivische vertekeningen en trompe l’oeil tot verrassende combinaties van materialen en technieken, stelt Berghahn de relatie tussen de afgebeelde en de ‘ware’ wereld ter discussie. Zijn naar eigen zeggen ‘ongebruikelijke benadering van de schilderkunst en ongepolijste behandeling van de huid van het schilderij’ vallen samen met ‘een rauwe kijk op de werkelijkheid, één van kale gebouwen, hallucinerende neonkleuren, moderne ruïnes.’ Het werk van Berghahn bevindt zich in tal van bedrijfs- en particuliere collecties. Hij werd meermalen genomineerd voor o.m. de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst en kreeg onlangs van het Mondriaan Fonds een beurs voor bewezen talent.